آیا یادگیری چند زبان به صورت همزمان ممکن است؟

شاید اگر همین حالا حرف از آموختن چند زبان خارجی مختلف بزنیم، با ترس می گویید غیرممکن است. احتمالا برایتان پیش آمده که در طول یادگیری یک زبان خارجی و یا حتی پیش از شروع آن به این موضوع فکر کردید که هم زمان به فراگیری یک، دو یا حتی سه زبان دیگر بپردازید. دلیا انجام این کار مهم نیست.  اولین سوالاتی که ممکن است برای شما یا هرکس در این باره پیش بیاید این است که آیا یادگیری دو یا چند زبان به صورت همزمان ممکن است یا نه؟ چطور دو یا سه زبان را می توان هم زمان یاد گرفت؟ و چه نکاتی در این زمینه وجود دارد؟

همزمان چند زبان را در خانه بیاموزید

 

آیا واقعا می توانیم دو زبان را به صورت همزمان یاد بگیریم؟

به طور خلاصه می توان گفت بله، ذهن ما قادر است مطالب مشابه را به صورت همزمان فرا بگیرد. مغز ما قادر است مطالب آموزشی و اطلاعات ورودی از منابع مختلف را دسته بندی و به طور همزمان پردازش کند. پس مشکل کجاست؟! درست است که ذهن توانایی پردازش مطالب دو زبان آموزشی به صورت همزمان را دارد، اما انجام این کار وقت و انرژی زیادی می طلبد. هنگامی که به یادگیری یک زبان جدید می پردازید، قسمت هایی از مغز فعال شده و به شما کمک می کند مهارت های زبان جدید را در خود توسعه دهید.

اگر بخواهید دو زبان را به صورت همزمان فرا بگیرید، ذهن تمرکز و انرژی بیشتری برای پردازش اطلاعات می طلبد. از سوی دیگر بسیاری از بخش ها و مطالب این دو زبان با یکدیگر یکسان بوده و همپوشانی دارند. در نتیجه جدا سازی و یادگیری هر کدام از آن ها برای ذهن یک چالش است و روند یادگیری این زبان ها کند می شود. همچنین یادگیری دو زبان به طور هم زمان سبب می شود که تمرکز در یادگیری پایین بیاید. تمرکز برای ساختن هسته ی زبان در ذهن ضروری است.

اول بیایید چند نقل قول از زبان آموزان معروف بخوانیم:

اولی ریچاردز: «برای یادگیری زبان نیاز است که نسبت به آن صد در صد تمرکز داشته باشیم. ابتدا به این نیاز داریم که خودمان را در شرایط زبان قرار بدهیم، و به ذهن فرصت بدهیم که با زبان ارتباط برقرار کند. هر چه تمرکز بر زبان بیشتر باشد، سرعت پیشرفت نیز بیشتر می شود.»

لوکا لامپاریلو: «من در طول 20 سال، هرگز قصد نداشتم دو زبان رو هم زمان یاد بگیرم زیرا هیچ وقت عجله ای برای یادگیری زبان نداشتم، اگر می خواستم زبانی یاد بگیرم حتما به یک زبان علاقه داشتم و نیازی نمی دیدم در کنار آن، زبان دیگری بخوانم و زمانی که اقدام به یادگیری دو زبان با هم کردم، متوجه شدم که ایجاد هسته زبان در این حالت به شدت سخت است.»

ولادمیر اسکولتتی: «به هیچ وجه یادگیری دو زبان به شکل همزمان رو پیشنهاد نمی کنم، زیرا کارتان دوبرابر خواهد شد. شما نیاز دارید برای هر دوی آن ها وقت بگذارید و مدام بازگردید و آن ها را دوره کنید که این کار وقتگیر و حوصله سر بر است.»

استیو کافمن: « یادگیری دو زبان دقیقا مانند داشتن دو شغل تمام وقت است.»

همان طور که می بینیم:

یادگیری دو یا چند زبان به طور همزمان ممکن، اما کاری دشوار و چالش بر انگیز است! نکته ای در که در این جا وجود دارد این است که روش آموزش زبان به میزان قابل توجهی در سخت بودن آموزش دو زبان به صورت همزمان موثر است.

نکاتی برای یادگیری دو زبان به صورت همزمان

نکات زیادی برای یادگیری دو زبان به صورت همزمان وجود دارد. در ادامه به مهم ترین این نکات اشاره می کنیم:

حداکثر دو زبان نه بیشتر!

با روش آموزش درست، می توانید 2 زبان را به صورت همزمان یاد بگیرید. اما یادگیری بیشتر از 2 زبان به صورت همزمان منطقی نبوده و سرعت و کیفیت یادگیری زا به شدت کاهش می دهد. از سوی دیگر فشار زیادی بر روی مغز وارد می شود.

زبان های متمایز را برای یادگیری انتخاب کنید

برای یادگیری دو زبان به صورت همزمان، زبان هایی را انتخاب کنید که از یکدیگر متفاوت باشند. وجود اشتراکات زیاد بین این دو زبان باعث گیج شدن ذهن می شود. وجود تفاوت های زبنی باعث می شود ذهن بین این دو مقوله تفاوت قائل شده و آن ها را به عنوان دو زبان مختلف شناسایی کند. اگر این دو زبان با به یکدیگر شبیه هستند، در واقع شما یک زبان را یاد می گیرد!

یادگیری چند زبان به طور همرمان

 

یک زبان آشنا و یک زبان ناآشنا انتخاب کنید

یادگیری دو زبان در سطح مختلف ایده بسیار بهتری از یادگیری دو زبان از صفر و پایه است. به جای آن که تمام تمرکز ذهن را بر روی یادگیری از پایه دو زبان سخت و نا آشنا صرف کنید، قسمتی از آن را به یادگیری یک زبان آشنا و نه چندان سخت و یک زبان جدید و  نا آشنا می کنید. در این حالت ذهن بهتر مطالب را فرا گرفته و سردرگم نمی شود. رویارویی ذهن با دو زبان سخت از پایه یک چالش برای آن به حساب می آید.

یک زبان سخت و یک زبان آسان

این که کدام زبان سخت یا آسان است به خود شما به عنوان یک زبان آموز بستگی دارد. برای مثال اگر فردی ایتالیایی باشد، از نظرش زبان اسپانیایی نیز آسان است. اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم، می توانیم به ارتباط فارسی و عربی نیز اشاره کنیم. پس اگر می خواهید دو زبان یاد بگیرید سعی کنید یکی برای تان آسان تر باشد و یکی سخت تر، چرا؟ به مورد بعدی توجه کنید.

زبان مهم تر را اولویت قرار دهید

زبانی را که برای شما مهم تر است اولویت قرار دهید و و قت و انرژی بیشتری را برای آن صرف کنید. همانند موقعی که یک وعده غذای اصلی و یک دسر برای خوردن دارید! غذای اصلی قرار است نیاز اصلی شما را رفع کند و دسر نیز در کنار غذای اصلی می تواند مفید و جذاب باشد.

برای هر دو زبان هر روز وقت بگذارید.

همیشه در راه یادگیری نظم و تداوم را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که فراگیری زبان نیز دقیقا مانند دوی ماراتن است؛ باید کم کم پیش بروید تا به مقصد برسید. پس سعی کنید انرژی تان را در این مسیر به خوبی تقسیم کنید و کم کم تا رسیدن به مسیر بدوید.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

هویت دو زبان را جدا کنید!

یکی از ساده ترین روش های برای جداسازی زبان ها برای ذهن، جدا کردن هویت آن ها است. ترفند های ساده ای را برای ایجاد تفاوت هویتی بکار ببرید. به عنوان مثال لوازم التحریر، دفتر، خودکار و فلش کارت های آبی برای یادگیری زبان آلمانی و رنگ قرمز برای یادگیری زبان چینی. یا یادگیری در محیط و اتاق های متفاوت و ترفندهایی از این قبیل.

صبر، تمرین و تکرار

حالا که ذهن را به چالش کشیده اید و دو زبان را به طور همزمان می آموزید، ذهن بیشتز از قبل نیازمند تمرین، تکرار و زمان است. صبور باشید و با تمرین و تکرار یادگیری 2 زبان به طور همزمان را برای ذهن ساده کنید!

یادگیری آنلاین زبان چطور؟

یادگیری آنلاین زبان خارجی می تواند ایده بسیار جالبی برای یادگیری دو زبان به صورت همزمان باشد. بسیاری از افراد علاقه به یادگیری زبان دارند آن هم به طور همزمان، اما متاسفانه فرصت یا شرایط شرکت در کلاس های حضوری ندارند. در چند سال اخیر به دلیل تغییر در شکل زندگی، افراد بسیاری متقاضی شرکت در کلاس های مجازی و یادگیری به شکل آنلاین می باشند. یادگیری آنلاین زبان های خارجی می تواند یکی از بهترین گزینه ها در این مواقع باشد. برای یادگیری دو زبان به طور همزمان نیز می توانید با رعایت نکات بالا به صورت آنلاین به یادگیری 2 زبان خارجی مشغول شوید.

 

آموزش آنلاین زبان های خارجی

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • کاوه

    زبان انگلیسی خیلی اشباع شده و از هر سه نفری که می بینیم در اطرافمون ۲ نفرشون به انگلیسی آشنایی کامل دارن. با توجه به اینکه شما یک مرجع آموزش زبان های خارجی هستید چه زبانی رو به غیر از انگلیسی برای یادگیری پیشنهاد می کنید؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما
      هر کسی برحسب نیاز خودش تصمیمبه یادگیری زبان میگیرد و با توجه به اینکه برای چه کاربردی میخواد زبانی را بیاموزد باید انتخاب کند.

      پاسخ