آشنایی با مفهوم Language Barriers

زبان برای هر نوع ارتباطی مورد نیاز است ، حتی افرادی که اختلال گفتاری دارند با زبان اشاره ارتباط برقرار می کنند. ارتباط در شرایطی دشوار می شود که مردم زبان یکدیگر را نمی فهمند. عدم توانایی در برقراری ارتباط با استفاده از یک زبان به عنوان Language Barriers یا موانع زبانی شناخته می شود.

Language Barriers ، رایج ترین موانع ارتباطی است که باعث سو تفاهم و تفسیر غلط منظور بین افراد می شود. اکثر مردم دنیا انگلیسی صحبت نمی کنند یا حتی اگر از این زبان استفاده کنند، انگلیسی زبان دوم یا سوم آنها است. اگر گوینده و گیرنده از زبان و کلمات یکسان استفاده نکنند ، ارتباط معنایی شکل نگرفته و آنها نمی تواند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. استفاده از کلماتی که شخص دیگر نمی فهمد ، ارتباط را بی اثر کرده و از انتقال پیام جلوگیری می کند.

آشنایی با مفهوم Language Barriers
آشنایی با مفهوم Language Barriers

چه عواملی باعث ایجاد Language Barriers می شود؟

تفاوت در زبان اصلی ترین مانع برقراری ارتباط است زیرا دو نفر که به دو زبان مختلف صحبت می کنند نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال ، یک آمریکایی به چین می رود. زبان فرد چینی را نمی فهمد و اکثر مردم در چین، زبان انگلیسی بلد نیستند. بنابراین ، وقتی آن فرد صحبت می کند ، عملا ارتباطات بی فایده است زیرا فرد چینی منظور او را نمی فهمد.

تفاوت در لهجه و گویش

تفاوت در لهجه و گویش افرادی که در مکان های مختلف زندگی می کنند، نیز حتی با وجود یکسان بودن زبان آنها، باز هم می تواند به عنوان یک مانع زبانی عمل کرده و در ایجاد ارتباط بین افرادی هم زبان نیز مشکل ایجاد کند.

اگرچه زبان افرادی که از گویش ها و لهجه های مختلف استفاده می کنند از لحاظ زبان شناسی یکسان است ، اما معانی ، مفاهیم و تفسیر کلمات متفاوت است. به همین دلیل، ممکن است به انواع مختلف Language Barriers تبدیل شود.

به عنوان مثال ، اگر یک کشاورز اسکاتلندی با شخصی که اهل لندن است صحبت کند ، به احتمال بسیار زیاد آنها بیشتر کلمات همدیگر را نمی فهمند، با وجود اینکه هر دو انگلیسی صحبت می کنند. مثلا، کلمه ژامبون و بیکن در اسکاتلند به جای هم قابل استفاده می شود، اما در انگلیس این دو با هم متفاوت بوده، و به جای یکدیگر استفاده نمی شوند.

واضح نبودن گفتار

افرادی که آرام یا با صدای آهسته صحبت می کنند، معمولا منظورشان واضح نبوده و در نتیجه ممکن است در ارتباط با دیگران دچار مشکل شوند. فرستنده ممکن است چیزی بگوید در حالی که گیرنده چیز دیگری را بفهمد. با وجود اینکه به یک زبان مشترک صحبت می کنند ، اما ممکن است افراد در درک معنای پیام و بازخورد مشکل داشته باشند. این موضوع یکی دیگر از موانع زبانی است، در برقراری ارتباط است.

استفاده از اصطلاحات عامیانه و کلمات فنی

اصطلاحات عامیانه، به اصطلاحاتی گفته می شود که مردم در ارتباطات روزانه خود از آن استفاده می کنند. این اصطلاحات ممکن است با توجه به مشاغل مختلف ، تخصص و سطح فرهنگی یک شخص متفاوت باشد.

به عنوان مثال ، کلمات فنی مورد استفاده پزشکان با وکلا بسیار متفاوت است. اگر آنها شروع به صحبت در مورد رشته تخصصی خود بکنند ، هر دو آنچه را که دیگری درباره آن صحبت می کند متوجه نخواهد شد.

به همین ترتیب ، استفاده از زبان و اصطلاحات عامیانه نیز می تواند به عنوان Language Barriers عمل کرده و در نتیجه یک ارتباط را بی تاثیر می کند. به عنوان مثال ، استفاده از کلمه “علف” برای توصیف ماری جوانا می تواند یک مانع زبانی در درک افرادی باشد که معنای عامیانه را نمی دانند.

انتخاب کلمات

قبل از برقراری ارتباط باید به انتخاب کلمه ای که در توصیف هر چیزی استفاده می شود نیز توجه کرد. کلماتی را که یک شخص برای نشان دادن منظور خود در مورد چیزی به کار می برد ، می توان در مورد فرد دیگر کنایه ای باشد که تاثیری منفی دارد.

کلمات با دو معنی هم، بهتر است که در زمان ارتباط با افراد غریبه استفاده نشود، زیرا می تواند معنای مناسبی را ارسال نکرده و متفاوت از منظور گوینده برداشت شود. بنابراین پیام مورد نظر گوینده منتقل نشده و به عنوان نوعی مانع زبانی در ارتباطات عمل می کند.

آشنایی با مفهوم Language Barriers
آشنایی با مفهوم Language Barriers

سواد و توانایی زبانی

برخی از افراد دایره واژگان کمی دارند، در حالی که دایره واژگان برخی دیگر بسیار بالا است. اگرچه سواد و تحصیلات باعث می شود، مجبور به یادگیری کلمات جدید شوید ، اما این موضوع تنها دلیل افزایش دایر لغات نیست. هر فرد می تواند با مطالعه و با علاقه دایره واژگان خود را نیز افزایش دهد.

به همین ترتیب ، توانایی زبانی افراد در یک زبان خاص با یکدیگر متفاوت است. اگر شخصی با دایره لغات بالا و توانایی زبانی خوب با شخص دیگری که توانایی زبانی پایینی دارد صحبت کند، شخص دوم کلمات استفاده شده توسط فرد اول را نفهمیده و در نتیجه آن ارتباط دچار اشکال می شود.

دستور زبان و هجی

دستور زبان و هجی کلمات نیز به یکی دیگر از Language Barriers در ارتباطات تبدیل شده است، زیرا مردم از مناطق مختلف جهان می توانند از آن حتی در یک کلمه خاص استفاده کنند. به همین ترتیب ، اشتباهات گرامری و املایی مانع بزرگی در ارتباطات نوشتاری ایجاد می کنند.

به عنوان مثال ، شخصی در تایپ کردن کلمه don اشتباه می کند. غلط گیر املایی و گرامری رایانه برچسب اشتباه بودن آن را ندارد زیرا don نیز کلمه درستی است. اما ، این کلمه می تواند معنی کل جمله را تغییر دهد و حتی جمله را قابل فهم یا غیر قابل فهم کند.

مواردی که به آنها اشاره شد، از مهمترین دلایل ایجاد موانع زبانی در ارتباطات است. دلایل بسیاری دیگر نیز وجود دارد مانند ناتوانی های زبانی ، سر و صدا ، فاصله یا استفاده از استعاره ها یا تشبیهات که می تواند به عنوان Language Barriers شناخته شود.

برخی از موانع زبانی را می توان با تمرین یا روش های دیگر مانند ترجمه ، کلاس زبان ، روش های تصویری و غیره برطرف کرد. از آنجایی که موانع زبانی می تواند باعث ایجاد سو تفاهم در ارتباطات شود، تا جای ممکن نباید وجود داشته باشند.

آشنایی با مفهوم Language Barriers
آشنایی با مفهوم Language Barriers

چطور می توان بر موانع یادگیری زبان غلبه کرد؟

آیا تا به حال احساس کرده اید که در مسیر یادگیری زبان جدید یک قدم به جلو و دو قدم به عقب بر می دارید؟ وقتی دائما عبارات جدیدی را که یاد گرفته اید فراموش می کنید ، احساس می کنید که گیر افتاده اید و قواعد دستور زبان که یاد گرفته اید، مدام در ذهن شما بهم می خورد.

بسیاری از زبان آموزان با موانعی روبرو هستند که غلبه بر آنها ظاهرا غیرممکن است. خوشبختانه، با استفاده از ابزارها و روش های مناسب، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای برطرف کردن موانع زبانی انجام دهید.

از منطقه امن خود فاصله بگیر

یک اشتباه متداول که زبان آموزان مرتکب می شوند این است که خودشان را در به کار بردن زبانی که در حال یادگیری آن هستند، چندان تحت فشار قرار نمی دهند. سعی کنید تا جایی که می توانید با افرادی که زبان مادری آنها، همان زبانی است که در حال یادگیری آن هستید، صحبت کنید. به این ترتیب ، مجبور خواهید شد خارج از کلاس درس تمرین کنید.

از اشتباهات خود یاد بگیرید

یادگیری زبان روندی آهسته است. زمانی که اشتباه می کنید، اگر نامید شوید به احتمال زیاد دیگر علاقه ای به یادگیری موضوعات جدید نخواهید داشت. اما در صورتی که اشتباه را بخشی از مسیر یادگیری بدانید، هر بار سعی می کنید تا اشتباه قبلی را تکرار نکرده و یک قدم به سمت بهتر شدن پیش بروید.

هر روز فیلم های کوتاه آموزشی ببینید

منابع بسیار خوبی برای یادگیری زبان در اینترنت وجود دارد. یکی از بزرگترین پلتفرم اشتراک ویدیو در جهان ، YouTube است. تقریبا هر چیزی را که بخواهید در آن وجود دارد. هر روز بخشی از وقت خود را برای تماشای یک یا دو فیلم آموزشی که در سطح شماست اختصاص دهید.

کتاب های مورد علاقه خود را بخوانید

کتابی را که خیلی دوست دارید و می خواهید آن را دوباره بخوانید، چه کتابی است؟ همان را به زبانی که در حال یادگیری آن هستید پیدا کرده و بخوانید. از آنجایی که از قبل می دانید که ماجرای آن داستان چیست، خیلی بهتر می توانید با کتاب به زبان جدید ارتباط برقرار کنید.

خواندن یکی از بهترین روش ها برای افزایش دایره لغات است. اگر چیزی را نفهمیدید ، از آنجایی که داستان را از قبل به زبان مادری خود خوانده اید، می دانید که موضوع چیست و در نتیجه می توانید جاهای خالی را پر کنید. فقط مطمئن شوید کتابی که انتخاب کرده اید، متناسب با سطح شما است.

چند شعر یاد بگیرید و آنها را بخوانید

تلفظ یکی از بزرگترین چالش های تسلط بر زبان جدید است. همیشه استثناعات زیادی در قوانین تلفظ کلمات وجود دارد و تلفظ بسیاری از کلمات از شکل ظاهری آنها بسیار متفاوت است. یک راه عالی برای تمرین این است که شعرها یا داستان های کوتاه را حفظ کنید و آنها را مرتب تکرار و تمرین کنید.

به زبان جدید فکر کنید

آیا تا به حال سعی کرده اید مونولوگ درونی خود را به زبانی که در حال یادگیری آن هستید تبدیل کنید؟ یکی از روش های یادگیری زبان جدید، تبدیل کردن گفتگوی درونی خود به زبانی است که در حال یادگیری آن هستید.

البته در ابتدای راه خیلی طبیعی است که کلمات را ترجمه کنید و یا حتی این کار کمی احمقانه به نظر برسد. اما اگر می خواهید زبان جدید را خوب یاد بگیرید، این روش را تمرین کنید تا به یکی دیگر از موانع یادگیری زبان غلبه کنید.

روش آموزش آنلاین زبان را امتحان کنید

برخی از افراد از اینکه جلوی دیگران اشتباه صحبت نکنند و دلایل دیگر، هرگز به کلاس آموزش زبان نمی روند. خوشبختانه این روزها تکنولوژی باعث شده تا نیازی به حضور در کلاس آموزش زبان نداشته باشید.

روش آموزش آنلاین زبان، از جمله روش هایی است که دسترسی همه افراد به یادگیری زبان را فراهم کرده است. اگر این روش را تا به حال امتحان نکرده اید، با من و زبان آن را تجربه کنید. با من و زبان، هر زمان و در هر مکانی که خواستید می توانید به یادگیری زبان مورد علاقه خود دسترسی داشته باشید.

این روش به خصوص برای افرادی که صحبت کردن به زبان جدید در جمع برایشان یک مانع زبانی است، روشی بسیاری ایده ال و مناسب است. فقط کافی است در سایت ـآموزش آنلاین زبان، من و زبان ثبت نام کنید و زبان مورد علاقه خود را آموزش ببیند.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید